måndag 14 juli 2008

God middag!

På semestern provar jag gärna nya recept. Ibland ändrar jag lite på dem om det är någon ingrediens som jag inte tycker om(som fänkål t.ex.) eller om det är något som saknas i kylskåpet eller skafferiet. Jag gillar inte att gå och handla mat. Idag har jag provat ett recept från en Buffétidning från januari 07, men som jag ändrat lite på. Upphovsman till originalreceptet är förmodligen kocken Niclas Rapp. Te och lax är en ovanlig kombination, som inte alls blev dum!

Te-lax
4 pers.

4 portionsbitar lax
2 te-påsar Earl Grey
salt, peppar
rapsolja

Lägg laxen på ett ugnssäkert fat, öppna tepåsarna och fördela tebladen över laxen. Salta och peppra, ringla över rapsolja. Stek laxen i 175 graders värme.

Servera med Senapsmarienerad papayasallad och ris.

Senapsmarinerad papayasallad

1 papaya
½ purjolök
8 rädisor
½ röd chilipeppar
½ påse Medelhavsmix (sallatspåse)
1 lime
½ tsk senapspulver
½ dl olivolja
salt, peppar

Skala, kärna ur och skiva papayan. Skiva purjon, rädisornaoch chilifrukten tunt. Riv limeskalet och pressa ur saften. Blanda med senapspulver och olivolja. Smaka av med salt och peppar. Blanda i sallaten. Häll över dressingen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar