onsdag 30 juli 2008

Höstblommor

Vi for till Göteborg för att titta på Lustgårdarna. Vi tänkte börja med Botaniska och ta Trädgårdsföreningen sen. Men det var stekande varmt och bara Botaniska hade oändligt mycket att erbjuda. Så Trädgårdsföreningen får vänta. Vi åt en lång, god, trerättersmiddag i stället.

Dahlior tycks vara i ropet igen. Och gult och rött är årets färg. Dalior är ståtliga blommor, men jag har aldrig gillat dom. Dahlior förknippar jag med fula, frostnupna, svarta växtkadaver. De tycktes aldrig hinna visa sin prakt innan frosten kom i min barndoms trädgård. Därför minner de mig så mycket om höst, den årstid jag försöker besvärja bort. Men jag kan inte förneka att Botaniskas rabatter var vackra och kanske skulle jag kunna tänka mig att plantera den här:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar