onsdag 27 juli 2011

Körsbär

Körsbär är verkligen min barndoms bär. Hemma hos farmor växte massor av körsbärsträd. dels på Korpberget bakom hennes hus och dels på andra sidan vägen ovanpå hennes jordkällare. Jag minns hur vi plockade massor av körsbär. Det finns ett foto av mig som liten där jag sitter med en hel korg körsbär på farnmors trappa. Jag kommer ihåg hur jag spottade kärnor i gruset på gården. Hos farmor var det alltid varmt och soligt och torrt. Gräsmattan var alltid torr och stickig. Vid den faluröda husväggen fanns en rabatt med lejongap och åbrodd och det som vi kallade sparris.

Hemma i mitt barndomshem växte också massor av körsbärsträd. De flesta är nedsågade av en "gårdskarl" som min mamma fick hjälp av, men ett par finns kvar och där var jag igår och plockade 5,4 kg körsbär. Alla satt naturligtvis i toppen, men körsbärsträd är ganska böjliga, så vi fick som sagt tag i en del. Men vi fick vada i meterhög kirskål och nässlor och en djungel av piprankor för att komma åt dem.

Har kokat sylt med krossade kärnor och frusit in en del för framtida syltkokning.

Har frågat i handelsträdgårdar, men den här typen av körsbär verkar inte säljas längre. man kan inte garantera härdigheten. Hoppas det finns något litet träd jag kan flytta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar