söndag 25 september 2011

Bland de stora elefanterna



















I år har jag varit på bokmässan igen - som tusentals andra. Förra året hoppade jag över. Vissa år kan jag känna att jag orkar inte gå bland en massa montrar där det är tjockt med folk och där de stora förlagen bara vräker ut böcker. Jag tycker också att det är tråkigt att monterpriserna ska vara så höga att biblioteken i allmänhet inte har råd att ställa ut. Det är biblioteksmontrarna som jag oftast finner intressantast samt ny teknik. Böckerna känner man oftast till sen tidigare. Det är i så fall de små förlagen som är intressanta.
Men sen ska jag inte sticka under stol med att det är kul att gå där och strosa och möta personer man bara sett på TV, författare man läst och så kära bekanta naturligtvis.
I år fick jag möjligheten att lyssna till Mario Vargas Llosa som talade om sin nya roman, Keltens dröm. Jag har inte läst något av Vargas Llosa ännu, men jag tror inte att jag börjar med denna boken. Jag vill nog börja med något av hans tidigare verk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar