söndag 25 september 2011

Nina Hagen



















Jag går gärna på seminarier på bokmässan, men i år tyckte jag det var svårt att hitta något jag kunde ha nytta av i mitt arbete på biblioteket. Panelsamtal brukar inte ge så mycket. Det blir inte så mycket sagt av var och en på så kort tid. I vissa fall blir det mest information om det man (jag) redan vet eller kan läsa mig till. Så jag har valt seminarier som ger mig en personlig kick eller något att fundera över.

Det andra seminariet jag var på var med Nina Hagen, tysk punkikon, som kommit ut med en självbiografisk bok, Bekännelser. Den handlar om hennes vilda liv och om hennes tro på Gud. Hon var verkligen en speciell person. Hon tog över intervjun helt. Intervjuaren fick inte många chanser. Efter intervjun tog hon fram gitarren och sjöng lite för oss som dröjde oss kvar längst fram.
Jag köpte hennes bok och ställde mig i kön för signering. Den var ganska lång och det tog sin lilla tid. Hon tog sig tid med var och en och pratade och ställde upp för fotografering. Rätt som det var kunde hon brista ut i sång eller resa sig upp och ta några danssteg.
Jag har börjat läsa boken och den är som hon - mycket spontan om man säger så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar