lördag 16 februari 2013

Vad är det som gör att man blir sugen?

Vad är det som gör att man blir sugen på att laga en viss sorts mat? Den här gången var det så att jag lyssnade på Radio Jönköping i bilen på väg till jobbet. Kocken Jens Markulf berättade hur han lagade till en ljummen tomatsallad. Kanske var det hans sätt att beskriva matlagningen  eller också var mina smaklökar programmerade för något med tomater just då. I alla fall blev jag sugen på att prova hans ljumma tomatsallad. Eftersom jag inte är säker på att Radio Jönköping lagrar sina recept så länge, skriver jag av receptet här. Fast jag ändrade faktiskt lite. Att ha 500 g smör till kryddsmör till 4 pers tyckte jag var lite för mycket liksom att ha en hel vitlök i tomatsalladen. Så det blir min variant av Jens Markulfs ljumma tomatsallad!


På bilden ser salladen väldigt blek ut, men den var jättegod!

Varm tomatsallad
1 näve blandade tomater
1 bananschalottenlök
1 rödlök
1 gul lök
2 salladslökar
1/2 kruka färsk dragon
300 g rumstempererat smör
1 citron
1 påse babyspenat
Flingsalt, svartpeppar.
2 msk socker
olivolja

Sätt ugnen på 150 grader. Dela tomaterna och lökarna.
Skär citronen i skivor. Stek på hög värme utan fett.
Lägg tomater och lök i en form, strö över salt, socker och peppar. Lägg citronskivorna överst. Ringla över olivolja. Baka ca 45 min i ugn.

Vispa smöret fluffigt med elvisp, salta, peppara, pressa ner 2 vitlöksklyftor. Riv ner skalet av en citron och pressa i saften.

Servera salladen och smöret med stekt eller grillat kött och bladspenat.

Jag använde ryggbiff och serverade med potatis. Det var också gott!


1 kommentar: