söndag 7 augusti 2011

Goda tillbehör till kött

Inspirerad av ett recept på planka av stjärnkockarna Melker & Danyel i senaste Elle mat och Vin (nr 4 2011) gjorde jag fjärilskotlett i ugn. Jag hade ingen planka o inga kalvkotletter. Däremot gjorde jag nästan som det stod när det gällde tillbehören.

Jag gjorde potatismos på kokt nypotatis, rörde ut det med lite olivolja och mjölk o 3 äggulor till fem personer så att det blev lagom tjockt. Kryddade med svartpeppar.

Jag la kotletterna (som jag stekt i förväg 4 min på var sida o kryddat med salt o svartpeppar) i en ugnssäker form, skivade en gul lök och fyllde ut botten med. Sen la jag potatismoset på löken och gratinerade i tio minuter. Ovanpå alltihop la jag stjälkar av sparris som jag förkokt en halv minut i saltat vatten.

Sås gjorde jag av 3dl rödvin och 1/2 dl kalvfond och en halv msk balsamvinäger som fick reducera lite.

Andra tillbehör var tomatsallad gjord på fyra tomater som hackades, 1 hackad schalottenlök, 1 tunt skivad vitlöksklyfta som blandades med 1/2 dl olivolja, 2 msk balsamvinäger.

- och kryddsmör: 100g smör utrört med ett par kläm på pepparrotstuben och rivet skal av en citron.

Allt detta var supergott och gick hem hos hela kräsna familjen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar