söndag 7 augusti 2011

Norrvikens trädgårdar

Igår var vi nere en sväng till Willab Garden för att kolla lite på plats hur man monterar vissa detaljer när det gäller växthuset. Förra gången vi var nere ösregnade det, så då passade det inte med ett besök vid Norrvikens trädgårdar. Har länge tänkt att jag skulle åka dit. 2006 var Norrvikens Trädgårdar vald till Sveriges vackraste park. Men nu var det faktiskt en besvikelse. Trädgården kändes ganska förfallen här och var. Jag har för mig att jag läst att den varit nedläggningshotad. Synd, för här finns många, gamla fina träd. Men trädgården känns som sagt en smula eftersatt.
Det finns dock en trädgårdsutbildning på något sätt kopplad till trädgården och det pågick en tävling om finaste rabatt. Jag röstade på nr 4, Narnia, inspirerad av CS Lewis böcker med "istappar" i träden och en illusion av vinter i växtligheten.

Här finns också en restaurang, som serverar enkel lunch, kakor och smörgåsar. Smörgåsen med Kattviksröra var god och att rekommendera (med ägg, handskalade räkor och ansjovis). Utsikten över havet från den lilla terassen var fin.

Här fanns många fina fjärilar, bl.a. en del Påfågelsögon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar