söndag 25 december 2011

Mot Machu Pichu!


Efter två knappt två dygns acklimatisering, var vi redo att ge oss iväg mot Machu Pichu. Vi blev upphämtade på torget Plaza de Armas för bussfärd mot startplatsen Km 82. Tack och lov så hade ingen av oss drabbats av höjdsjukesymtom. Lite huvudvärk en kväll bara. Kanske berodde det på allt cocate som vi såg till att få i oss? För säkerhets skull hade vi köpt sorojchi pills på apoteket. Läste sen att dem skulle man inte ta. De tar bara bort symptomen, inte höjdsjukan.

jag var lite nervös för att mitt nya pass skulle ställa till besvär. Guiden hade sett ordentligt bekymrad ut över att jag inte hade med mig en kopia på mitt gamla, utgångna pass. Kanske mitt körkort skulle duga i stället, trodde han. Tur att jag fått ett infall och tagit med det. När vi skulle kolla våra passnummer när vi steg på bussen, tog jag en chansning och sa att det stämde.

Utsikten från bussen var fantastisk, men inte vägarna. Smala vägar, nästan utan mötesmöjlighet, trasiga i kanten med stora slänter nedanför. Hur det gick till vet jag inte, men vi mötte faktiskt ett antal andra bussar och lastbilar. Man måste säga att chaufförerna är skickliga.



Vi stannade på några ställen, där det klev på killar och män som skulle vara bärare och all proviant under vandringen lastades också på. Bl.a. i den här lilla stan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar