söndag 15 januari 2012

Middag ur gömmorna

Jag är usel på långtidsplanera matinköpen. Gör ändå storköp var 14:dag eller så och köper mest sånt som jag tycker är gott och det som är både billigt och gott. Försöker tänka att jag ska slänga mindre mat och då är det så roligt när man lyckas laga middag av det som finns hemma. Det är lite av en sport att kunna fixa nåt. Avskyr faktiskt att handla mat, så småhandla får alltid min man göra.

Idag hade jag en benfri kotlettrad i frysen och sökte på nätet efter inspiration till vad jag skulle göra med den. Hittade ett recept som kallas Pepprig kotlettrad och rotfrukter från Allt om Mat.



Men som jag brukar, och som många kockar säger, följer jag inte receptet helt utan använder det mest som inspiration. Pepparblandningen fick lite för genomträngande smak av rosépepparn, så det tar jag nog lite mindre av nästa gång. Annars var blandningen av fyra sorters peppar och dijonsenap supergod. Jag slängde i lite av varje i rotfrukterna som skulle grillas. Det blev lite av varje som behövde användas: potatis, några rynkiga rödbetor, morötter, gul lök, schalottenlök och resterna av ett rödkålshuvud. Jag ringlade rapsolja och honung över, strödde på flingsalt med citron. Sen redde jag skysåsen med idealmjöl och grädde. Gott med romansallad, sharon, körsbärstomat (kan uteslutas) och gurka. Till detta också lite rönnbärsgelé!

Såg inte förrän jag börjat laga till att det var Lisa Lemkes recept. Hon kommer från kommunen och lagade tillbehör till mat vid ett tillfälle i höstas på biblioteket. Vi fick alla lite smakprov med oss hem. Det var gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar