tisdag 1 januari 2013

Nytt år nya tag!

Tiden går och jag har släppt bloggandet både privat och i jobbet. Nu ska jag ta nya tag har jag tänkt. Det finns egentligen mycket att skriva om, det är bara att disciplenera sig!
(Vi får se hur det går med det!)

Bloggen är ett bra sätt för mig själv att komma ihåg saker och hitta recept på mat jag lagat och tyckt om.
På Nyårsafton igår, lagade jag oxfilé. Den var svensk och av mittbiten. Jag skar ganska tunna skivor, inte så tjocka som man gör när man t.ex. lagar tournedos. Receptet jag använde var ursprungligen från Buffé. Det var ett recept på Ernst (Kirschsteiger) helstekta kalvfilé. Men i stället för kalvfilé tog jag alltså oxfilé. I såsen använde jag portvin  i stället för sherry. Den blev underbart god.

I stället för potatis gjorde jag frasiga rotfruktsknyten. Där ändrade jag lite också. Jag använde också sötpotatis bland rotsakerna. Det är gott att blanda med tycker jag. Jag fick inte tag i Filodeg. Använde i stället färsk smördeg på rulle som jag kavlade ut lite extra tunt.

Ett annat tillbehör var Chèvregratinerade päronpuckar med lökmarmelad.


Jag förberedde inget dagen innan. Det gick bra att göra samma dag. Förberedelserna innan allt var klart att äta tog ca 4 timmar. Då förberedde jag också Per Morbergs Crème Caramel. Den gratinerades i ugnen medan vi åt. Det tog ca 30 min. Denna dessert gjorde jag för att testa gasolbrännaren jag fick i julklapp. Jag brände kanske i minsta laget, men själva crèmen var underbart len och god.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar