måndag 14 juli 2008

Krusbärsmysteriet















I lördags kväll var min två år gamla krusbärsbuske full med bär. Inte riktigt mogna - men nästan. jag såg fram emot en riktigt god krusbärspaj - den första på många år. De röda krusbären på buske nr två testade jag dock. Någon dag till skulle de få sitta kvar. Sen skulle det skördas!
Söndag kväll. Krusbärsinspektion. Inte ett enda grönt krusbär kvar! Vem kan ha tagit dom? Upprörd beskyller jag både den ena och den andra. Inte ger fåglar sig frivilligt in i taggbuskar? Haren? Tja, förmodligen är det han som ätit upp mina bolltistlar - så kanske? Någon vuxen som gått förbi och plötsligt blivit sugen på krusbär? Barn? Men vart enda ett? Och varför bara de gröna?














Kan det vara de här fula maskarna som är boven? Bladen har de ätit upp, men kan de sluka alla bären över en enda natt?
Om det är så, kan man ju föreställa sig vad Egyptens gräshoppor kunde ställa tillmed!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar