söndag 22 juni 2008

Semestersabotörer eller ABM-wikijobb?


Har just sett två veckor av min semester flaxa iväg. Bye, bye!

Bekanta från EU-land har just aviserat att de önskar semestra två veckor hos oss.

Detta fenomen är något veckopress ofta behandlar inför semestersäsongen. Psykologer och relationsexperter uttalar sig. Man ska säga ifrån och man ska fördela jobbet. Få alla att hjälpa till. Men det är lättare sagt än gjort!
Inte hade jag tänkt att det skulle drabba mig - igen! Våra vänner har redan semestrat hos oss en gång.

Att barnen kommer hem är ju något man gärna vill även om det kan bli high life med många små barn och en stressad, upphetsad jycke.
Men att bedriva gratis hotell- o restaurangrörelse och dessutom vara guide är inte min semesterdröm.
Det är klart man kan säga nej, men vad ska man skylla på. Jag har precis talat om att vi ska vara hemma hela sommaren. Och de är ju egentligen så snälla och trevliga. Men inte precis de som hugger i och hjälper till. Vi är ju välkomna att hälsa på dom i utbyte. Men hur kul är det att spendera sin semester i ett litet samhälle vid den tjeckiska gränsen? Vi var där en gång - i tre dar. Sen hade vi sett det mesta och kunde inte med att stanna längre.

Kanske ska jag gilla läget och tänka som så: Här får jag ett utmärkt tillfälle att fördjupa mig i och lära känna vårt kulturarv (vi måste ju hitta på något att fylla alla dessa dagar med) och på köpet få en massa material till länsbibliotekets ABM-wiki!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar