lördag 28 juni 2008

Var kan man få tag i ett getben?

Tänkte få lite mer semesterkänsla idag och laga lite internationell mat. Tog fram en av mina kokböcker med utländska recept. Jag brukar alltid köpa med mig en kokbok med landets mat som souvenir när jag är på resa till ett annat land. Idag skulle det bli portugisiskt: With all the flavour. Portugese cuisine.
Jag satta mig ner för att skriva en inköpslista. Mullefisk eller färsk tonfisk. Nej så välutrustad är inte Icas frys. Torsk - nej det ska man ju inte köpa. Bläckfisk - njaä. Musslor - nej usch varken med eller utan skal. Det är nog egentligen det enda jag absolut inte vill äta (och inte ostron eller sniglar heller). Jätteräkor - är de inte också utrotningshotade? Vaktel - nej, de har dom inte heller på Ica. Inte rapphöna heller.
Jag bläddrar vidare - Kyckling med ärtor och potatismos. Skulle ju kunna gå, men det blev jag inte så sugen på.
Kanin? Det får mig att minnas en semester i Frankrike. Vi skulle handla i en supermarché och barnen frågar undrande vad det är som ligger i köttdisken. Något som ser ut som flådda råttor. Det var kaniner med tänderna och morrhåren kvar!
Vad återstår? Korv med kålrötter? Njure? Grisöron? Två recept kvar, sen kommer kakorna. Jo här var nåt som ser rätt gott ut. Det ser ut som nån slags stek. Men getben? Var i all sin dar får man tag i ett sånt?
Det är nog trots allt så att det är fisk man ska äta i Portugal. Det gjorde jag. Fast det sista receptet var OK. Grytbitar av gris, kokta i apelsinsaft. Det receptet kommer här:

Till 4 personer:

700 g grytbiytar av gris
4 apelsiner
1 stor gul lök
2 vitlöksklyftor
1 tsk salvia
1 köttbuljongtärning
4 msk olivolja
peppar, salt
Stek köttet i oljan. Hacka lök och vitlök och låt det fräsa med i oljan.
Pressa 3 apelsiner och låt köttet småputtra i saften på låg värme. Lägg i buljongtärningen och låt köttet koka tills det känns mört. Servera med apelsinklyftor och stekta brödskivor.

I morgon ska jag göra portugisisk kokospudding.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar