måndag 17 november 2008

Citronfromagetårta II

Först körde jag skalet från tre citroner tillsammans med en klump syltad ingefära i matberedaren. Sen körde jag nåra varv till med socker. Sen fyra äggulor. Denna goda smet värmde jag sen under omrörning med trävisp försiktigt tills den tjocknade. 350 g kesella och tre deciliter grädde, vispad till hårt skum. 7 smälta blad gelatin. + till- ett i taget. Varje blad blötlagt i 5 min. Ni förstår att detta tog två timmar!

Kollade fromagen i morse, fromagen som igår kväll var tunn som rinnande grädde. Nu gick den knappt att skära med kniv! Dock lyckades jag gröpa ur lite som jag lyckades klämma in mellan tårtbottnarna.
Av kollega har jag fått rådet att lägga lemon curd (obs! färdigköpt!) mellan bottnarna också. Grädde utanpå och kiwi uppepå.

To be continued.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar