måndag 10 januari 2011

Jag hade en gång en bokblogg

men orkade inte uppdatera den varje gång jag läst något. Så nu kommer det ett boktips här i stället. Jag har just avslutat Saffranssköket. Den kom på svenska 2006 och är skriven om Yasmin Crowther.

Många går efter omslaget när de väljer böcker. Det gör jag också - fast ofta väljer jag de böcker som har "fula" eller oansenliga omslag. Men det som oftast avgör om jag ska läsa boken eller inte är de första raderna. Mest tycker jag om när det är en miljöskildring, gärna lite poetisk. Så här börjar Saffransköket:

"I nordöstra Iran, på Khorasans slätter, ligger en by som heter Mazareh. Den liknar en vaxkaka av bruna lerväggar där kullarna möter slätten, långt från Mashhad - den närmaste staden - med sina gyllene kupoler och minareter. Där bor omkring fyrtio familjer som i generationer brukat jorden och vakat över de flockar som tillhört den en gång mäktiga familjen Mazar, som gett byn dess namn."

Saffransköket handlar om Mariam och hennes dotter Sara. Det är en berättelse om Iran, om relationer mellan mödrar och döttrar, om landsflykt och återvändande.

Mariam är uppvuxen i de bergiga gränstrakterna mellan Iran och Afganistan, men har bott i London i många år. Mariam är gift med en engelsman och har en dotter, Sara.
En dag händer det något som gör att Mariam känner att hon måste reda hem till Iran, hem till det land som hon var tvungen att lämna för att slippa att bli bortgift mot sin vilja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar