söndag 23 januari 2011

Man tager vad man haver 2

Idag ville jag gärna använda två fullmogna mangos som jag hade liggande. Jag är inte så jätteförtjust i att äta färsk mango - tycker smaken påminner svagt om terpentin, men gillar mango i mat. Gjorde därför en gryta på fläskytterfilé från frysen:

4 pers
Fläskgryta med mango

Ca 800 g fläskytterfilé eller fläskfile
3 stora morötter
2 mogna mangos
1 gul lök
salt, peppar
3 msk brun maizenaredning
3dl vatten
1 dl grädde
smör eller margarin till bryning

Skiva köttet och bryn det i en gryta. Skala och skär morötterna i bitar. Lägg dem tillsammans med köttet, salta och peppra. Häll vatten över och låt grytan småkoka ca 30 min. Skiva och lägg i löken och mangon. Koka ytterligare ca 15 min. Rör ut maizenaredningen tillsammans med lite vätska. Spetsa med grädde.

Superenkelt!

1 kommentar: