lördag 12 januari 2013

Paj igen - ostpaj

Jag lagar inte paj särskilt ofta, kanske för att jag inte gillar att baka. Tänker alltid det är jobbigt att göra degen. Men egentligen är det ju väldigt snabblagad och praktisk mat. Om det är så nyttigt är ju en annan fråga.
I förra veckan gjorde jag en spenatpaj som blev väldigt god.  Idag gjorde jag en ostpaj. Den försvann i ett nafs. Tyvärr har jag inten bild, men receptet kommer här:

Ostpaj 4 pers

Pajdeg:
3 dl vetemjöl
100 g margarin
2 msk vatten


Fyllning:
2 gula lökar
2 tomater
1 påse riven prästost
3 dl gräddfil
2dl creme fraiche
2 ägg
salt, peppar, basilika och timjan
smör att steka i

Gör pajdegen, låt den vila i kylskåp 30 min.
Förgrädda sen pajskalet i 225 grader i 10 min.
Hacka löken och stek den i lite smör.
Skiva tomaterna.
Blanda, gräddfil, creme fraiche, ost, ägg och kryddor.
Lägg löken i pajskalet, lägg tomaterna ovanpå.
Häll över ostblandningen.

Grädda i 200 grader ca 30 min.

Servera t.ex. med kokta broccolibuketter blandade med smörstekt hackad rödlök.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar